De angst voor succes
Cozypreneur Chronicles
Hoe help ik al die mensen?
Ontdek hoe introverten en ambiverten hun bedrijf vanaf de bank runnen. Van gezellige werkplekken tot even uitblazen met een kop thee, let’s build your dream business together! Leer hoe je een business bouwt dat zichzelf runt en langzaam maar gestaag groeit.
Angst voor succes
In de 10 jaar dat ik zelf onderneem had ik het in het begin helemaal niet door. Ik wilde net als de ondernemers die ik volgde grote omzetten, grote aantallen, influencen, een tribe. Het leek me fantastisch om mensen te helpen hun marketing beter te maken. Te inspireren om het op hun manier te doen. 10 jaar later doe ik dat nog steeds, maar heb ik wel ontdekt dat daar een grote angst op zat. De angst voor succes. De angst om overspoeld te worden door mensen, vragen, energie. En daardoor lam gelegd te worden. Meer te moeten werken dan ik aan kan en daardoor steken zou laten vallen.
Energiezuinig ondernemen
Als je zelf al moeite hebt om de hele dag voldoende energie te hebben om je bedrijf te runnen, of als je parttime werkt omdat je andere verplichtingen hebt, dan is het extra moeilijk om die energie te managen. Hoe kun je én creeren, én producten maken, én marketing doen, én de administratie én klantenservice. Hoe kun je, als je zelf gevoeliger bent of een korter lontje hebt, mensen te woord staan die een technisch probleem ervaren met hetgeen ze bij jou gekocht hebben? Het kan allemaal heel overweldigend zijn om een bedrijf te runnen. Hoe klein of groot ook. Je wilt heel graag veel mensen helpen. Je wilt heel graag je kennis delen. Maar je wilt ook een hele dag in bed kunnen blijven liggen en niks doen.
Verstoppertje
Zelf ben ik zo iemand die vooraf steeds denkt dat een klant een negatieve mail heeft gestuurd. Meestal op basis van mijn eigen gedrag of iets dat niet goed is gegaan in mijn ogen. En dus wil ik die mail niet zien. Het kan dagen duren voordat ik zo’n mail durf te openen. Ik kan echt dagenlang naar die notificatie kijken, die dreigende (1) bij je mail icoontje. Buikpijn krijg ik er van. En, als ik zo’n mail verwacht, verstop ik me. Ik haal de meldingen voor mail van mijn telefoon. Ik laat mijn telefoon ergens anders in huis liggen. Ik ga een film kijken. Of vroeg naar bed.
Ooit vroeg ik een klant of ik de factuur al kon sturen voor gedaan werk. Ik was zoooooo bang, dat ik het antwoord nooit heb afgewacht en nooit meer contact heb gehad en dus ook geen factuur heb gestuurd. En waarom? Want dat sloeg echt helemaal nergens op. Kijk ik die mail dan toch dan blijkt altijd dat er niks aan de hand is. Sterker nog, de klanten zijn allemaal tevreden. Maar mijn brein gaat meteen naar: ‘You did something wrong!’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Is een schaalbaar business model de oplossing?
Een schaalbaar business model betekent eigenlijk dat je iets verkoopt waar jij je tijd eenmalig in hebt gestoken. je werkt dan dus niet 1 op 1 met je klanten maar verkoopt een digitaal product. Bijvoorbeeld een cursus, maar dat kunnen heel veel verschillende dingen zijn. Denk aan een ebook, een geheime podcast serie, een template, een checklist. Nou, noem maar op. Dat ene product verkoop je dan heel vaak aan meerdere mensen en jij hebt er geen omkijken naar. Rijk worden in je slaap. Ha. Nou ja. Niet helemaal. Er zit, jammergenoeg, veel werk aan vast. Maar, het goede nieuws is, dat dat werk vaak achter de schermen is. Zeker als het laag geprijsde producten zijn. Dan hoef je er geen webinars voor te organiseren of andere live sales te doen. Je kunt dan alles automatiseren.
Hoe zit het dan met al die mensen?
Zodra je voor een schaalbaar model kiest, kopen mensen je producten zonder jouw tijd of energie erbij te kopen. Dat scheelt enorm in jouw energieverdeling voor de dag. Als je elke dag iets verkoopt, zie je alleen maar de mailtjes van je kassa binnenkomen. Verder hoef je niets te doen omdat het geautomatiseerd is. Je enige taak is dan leads verzamelen. Zorgen dat zoveel mogelijk mensen je aanbod te zien krijgen. Dat kan lastig zijn. Als je niet online zichtbaar wilt zijn. Maar daar zijn wel dingen voor te bedenken.
Tips voor leadgeneratie
👉 Zie je bedrijf niet meer als een coaching business (of wat je ook doet) maar als een media bedrijf dat content produceert. In die hoedanigheid kun je makkelijker je producten aanprijzen, leads naar optins sturen en je omzet uitbreiden met affiliate inkomsten.
👉 Ga adverteren. Dan automatiseer je je leadgeneratie.
👉 Ga gastbloggen. Zoek blogs op die meer bezoekers ontvangen dan jij en waarvan het onderwerp of de doelgroep aansluit bij jouw doelgroep. Als je de eigenaar van het blog mailt met je verzoek tot gastbloggen, vermeldt dan altijd waarom zij jou willen hebben. What’s in it for them? Of in dit geval, wat heeft de lezer van het blog er aan. Nog mooier is het als je met hen een affiliatedeal afsluit waarbij zij een commissie van jou krijgen.
👉 Gebruik tools als Manychat om organische leads te verzamelen.
👉 Adverteer niet alleen op facebook maar zoek eens uit of je op een ander platform ook kunt adverteren. Vaak is zo’n platform gerichter en haal je er meer leads uit dan via Facebook of Instagram.
Wil je meer uit je schaalbare business halen? In de Cashflow Club deel ik elke maand nieuwe strategieen met je over funnels, automation, AI, cijfers en meer. Gebruik code ‘cozy’ voor 10% korting.
Over De Cozy Ondernemer
Dit blog kwam tot stand om de ondernemer die zich niet kan vinden in de boodschap van extraverte marketing en business coaches een ander geluid te laten horen. Er is steeds meer behoefte aan ondernemen vanaf de bank op een authentieke manier zonder continu met je hoofd op een reel te staan.
Dit blog helpt jou om anders naar ondernemen te kijken en om jezelf toestemming te geven anders te zijn.
Recente posts
Is marketing een kostenpost of een Capital Investment?
Als marketing voor jou een kostenpost is, lees dan eens dit blog. Je gaat er anders (positiever) naar kijken als je dit weet.
Alle omzetdoelen zijn goed
Houdt jouw omzetdoel je tegen om te groeien? Kijk je op tegen de ondernemers met hogere omzetten dan jij? Wat is eigenlijk een goed omzetdoel?
Is lanceren de enige strategie?
Lanceren is niet voor iedere introverte ondernemer een fijne marketing strategie. Welke strategie past er dan wel bij je en is het net zo lucratief?
Wat vinden de lezers?
Joost
Zo fijn dat er eens iets anders te lezen is dan: ‘je moet met je bakkes op Insta’. Hoewel ik het niet schuw, heb ik er de energie niet voor om dat dagelijks te doen.
Emily
Dit blog bied de perfecte mix tussen humor en praktisch advies voor introverte ondernemers. Een must-read voor iedereen die meer uit zijn of haar bedrijf wil halen.
Sarah
Ik ben HSP en kan me ook heel goed vinden in de inzichten en ideeën die dit blog biedt. Ik ben hier elke week wel een keer te vinden.