
Is lanceren de enige strategie?
Cozypreneur Chronicles
Help je klanten als het voor hen goed is
Ontdek hoe cozy ondernemers hun bedrijf vanuit hun luie stoel runnen. Van how to’s over automation tot boekentips voor je vrije uurtjes, let’s build your dream business together! Werk aan een business dat zichzelf runt en langzaam maar gestaag groeit.
Lanceren
Als je (online) onderneemt, dan ken je het fenomeen: Lanceren.
In bijna elke marketing cursus voor online ondernemers en coaches zul je leren hoe je moet lanceren. Het is vaak de methode die voor degene die de training maakt goed werkt. En vol goede moed volgen we de adviezen. Voor 70% van de ondernemers zal dit een prima advies zijn. Maar voor cozy ondernemers meestal niet.
Lanceren is, in mijn mening, alleen logisch als je een nieuw product op de markt brengt. Je hebt iets nieuws bedacht, dat ga je lanceren. 3x per jaar je training openen voor een live ronde en die lanceren is iets totaal anders. Dat is gewoon een marketing campagne. Net als dat de C&A een x aantal keer per jaar uitverkoop heeft.
Kun je als Cozy Ondernemer lanceren?
Uiteraard. Je bent absoluut in staat om te lanceren. De vraag is dus niet of je het kan, maar of je het wilt. Let me be honest:
Lanceren kost je heel veel energie in een korte tijd. Je bent een maandje aan het voorbereiden, dat is nog in je eigen tempo. Je bereidt je product voor (voor zover dat nog niet af is), je bereidt de content voor (alles wat je vooruit kunt maken, maak je) en je maakt een planning en huurt eventueel hulp in. In de 2 a 3 weken voordat je een live ronde doet of voordat je product gekocht kan worden, begint het echte lanceren: webinars, challenge, adverteren, content posten en heel veel mensen spreken (al dan niet live). Vooral het ‘out there’ zijn, kost je heel veel energie. Je loopt snel leeg op al die contacten en het ‘aan’ staan tijdens live webinars en live workshops. Met als gevolg dat, op het moment dat je training gaat starten, jij eigenlijk uitgeput bent.
De resultaten van een lancering vallen 9 van de 10 keer tegen. Dat zeg ik niet uit eigen ervaring, maar ik put uit de ervaring van mijn extraverte klanten. Zij lanceren al jaren en elke keer zie ik weer dat de resultaten tegenvallen. Elk jaar zelfs een beetje meer.
Loont lanceren? Dat is voor iedereen anders. Het maakt enorm uit of je een hoog bereik hebt. Als je 10.000 mensen kunt bereiken maakt het niet uit, dan zul je altijd wel iets verkopen. Maar als jouw bereik veel lager is, dan moet je je afvragen of het je energie waard is.
Wat we zien gebeuren met lanceringen (sinds Corona):
😏 Inschrijvingen zijn hoog (honderden willen graag gratis info door meer zzp’ers)
😏 Opkomst is laag (men komt helemaal niet naar een webinar of haakt snel af)
😏 Conversie in webinars of challenge is gedaald van 30% naar 10% (dit getal komt van een kleine onderzoeksgroep)
😏 Conversie over de hele lancering is gedaald
Stel dat je best wat mensen op de been brengt voor je lancering: 500 mensen schrijven zich in voor je online event (een webinar, een challenge of iets anders waar je je pitch doet) en 4000 mensen staan al langer op je lijst. Dan maak ik even een rekensommetje voor deze lancering.
Live event:
300 inschrijvingen
120 komen kijken + 80 kijken de replay
7% conversie = 14 kopers
Email lijst:
4000 ontvangers
Opens 25% = 1000 lezers
Clickrate 3% = 30 kliks
Conversie op salespage 10% = 3 kopers
Samen 17 nieuwe klanten.
Als je training 997 euro is, dan is het nog best lucratief om te doen = 16.949 euro
Kosten adverteren, VA, systemen = 7500 euro
Winst: 9.449 euro
3x per jaar = 28.347 winst.
Onder de afbeelding bereken ik een evergreen verkoop van dezelfde training.

Pas je marketing strategie aan op je klant
Wat ik zelf, als introvert en behulpzaam type, nooit heb kunnen accepteren is dat lanceren een pusherig karakter heeft. Ik wil nu die lancering doen, ik wil nu omzet, dus moeten leads nu kopen. Na de sluitingsdatum heb je je kans verkeken. Eigen schuld!
Nee. Dat heeft nooit bij mij gepast. Waardoor elke lancering die ik deed (jaren geleden) niet werkte. Ik kon het die mensen niet aandoen om te pushen dat ze het nu konden kopen maar over een paar uur niet meer.
3x per jaar lanceren en de deuren opengooien is geen slechte marketing strategie. Het werkt echt wel. Maar voor mij en mijn introverte klanten werkt het meestal niet. Wij willen onze klanten helpen op het moment dat het voor hen goed is. Dat zij het nodig hebben. En op een moment dat het resultaat het grootste is.
Hoe vaak heb jij wel niet een training gekocht die je niet direct (en waarschijnlijk daarna nooit meer) opende? Je was er niet aan toe. De ondernemer heeft wel omzet, maar zijn klant geen resultaat. Het kan dus ook anders. Je kunt je systemen zo inrichten dat ze werken op de tijd van je lead en niet op jouw tijd. Dat komt doordat je vooraf bedenkt hoe hun pad zal zijn. Als ze je weggever aanvragen in welke fase bevinden ze zich dan? Hoe lang duurt het voor ze overgaan tot een koop (dat is langer dan 4 maanden) en wat hebben zij daarvoor nodig? Help je leads om de juiste beslissing te nemen.
Evergreen sales strategie voor online producten
Een evergreen sales strategie is een strategie waarbij je er vanuit gaat dat iemand je training op elk moment kan kopen. Het hele jaar door. Elke dag. Je kiest er hierbij bewust voor om de trigger ‘urgentie’ niet te gebruiken. Omdat je vind dat dat niet nodig is. Je product is goed, je lead is er aan toe en heeft die trigger helemaal niet nodig. Het is wel belangrijk dat je top of mind blijft zolang diegene nog niet gekocht heeft. Dat doe je met een email salesfunnel die minstens 2x per week een email voor je verstuurd. Je post er het hele jaar over. Je hebt het hele jaar advertenties lopen en zorgt er zo voor dat je salesfunnel gevuld blijft, elke dag. Of het nu 4 of 6 maanden duurt voordat iemand tot de koop overgaat maakt dan niet meer uit.
Laten we dezelfde rekensom maken als voor het lanceren. Hoe ziet het er uit als je dagelijks leads ontvangt en meerdere keren per week je training verkoopt dmv een vooraf bedachte, ijzersterke salesfunnel met een gemiddelde openrate van 60%.
Met adverteren ontvang je ongeveer 1000 leads per maand en in je nieuwe funnel zet je al je bestaande contacten, 4000.
Resultaten nieuwe contacten per maand:
1000 inschrijvingen
60% openrate: 600 opens per maand
7% klikrate: 42 geïnteresseerden
7% conversie = 3 kopers per maand
Email lijst:
4000 ontvangers
60% openrate: 2400 opens per maand
7% klikrate: 168 geïnteresseerden
7% conversie = 12 kopers (eenmalig)
Als je training 997 euro is dan is dit het resultaat = 11.964 euro van je huidige lijst
Per maand = 2991 euro
1e jaar = 47.856 euro omzet
Kosten adverteren, VA, systemen per jaar = 15.000 euro
Winst = 32.856 winst.
Herinvesteer je de maandelijkse opbrengst in je advertentie budget dan stijgen de sales aantallen en de winst over tijd.
Bereken het zelf
Wil je zelf een calculator hebben zodat je zelf de berekeningen kunt maken? Download dan hier mijn gratis Cashflow Calculator.

Over De Cozy Ondernemer
Dit blog kwam tot stand om de ondernemer die zich niet kan vinden in de boodschap van extraverte marketing en business coaches een ander geluid te laten horen. Er is steeds meer behoefte aan ondernemen vanaf de bank op een authentieke manier zonder continu met je hoofd op een reel te staan.
Dit blog helpt jou om anders naar ondernemen te kijken en om jezelf toestemming te geven anders te zijn.
Recente posts
Is marketing een kostenpost of een Capital Investment?
Als marketing voor jou een kostenpost is, lees dan eens dit blog. Je gaat er anders (positiever) naar kijken als je dit weet.
Alle omzetdoelen zijn goed
Houdt jouw omzetdoel je tegen om te groeien? Kijk je op tegen de ondernemers met hogere omzetten dan jij? Wat is eigenlijk een goed omzetdoel?
De angst voor succes
Wordt de groei van jouw bedrijf gestopt door jouw angst voor grote aantallen klanten? Want hoe manage je dat, in je bedrijf en energetisch? Hoe zorg je er voor dat de angst voor overwhelm niet ook je omzet beïnvloed?
Wat vinden de lezers?

Joost
Zo fijn dat er eens iets anders te lezen is dan: ‘je moet met je bakkes op Insta’. Hoewel ik het niet schuw, heb ik er de energie niet voor om dat dagelijks te doen.

Emily
Dit blog bied de perfecte mix tussen humor en praktisch advies voor introverte ondernemers. Een must-read voor iedereen die meer uit zijn of haar bedrijf wil halen.

Sarah
Ik ben HSP en kan me ook heel goed vinden in de inzichten en ideeën die dit blog biedt. Ik ben hier elke week wel een keer te vinden.