Is marketing een kostenpost of een Capital Investment?
Cozypreneur Chronicles
Hoe zie jij marketing?
Is marketing een kostenpost of een energielek voor je? Of zie je het juist als een investering in de toekomst? Spoiler: Dit blog kan je hele kijk op marketing veranderen.
Ontdek hoe cozy ondernemers hun bedrijf vanuit hun luie stoel runnen. Van how to’s over automation tot boekentips voor je vrije uurtjes, let’s build your dream business together! Werk aan een business dat zichzelf runt en langzaam maar gestaag groeit.
Kostenpost
Marketing is duur. Als je iemand inhuurt betaal je een tarief, als je wilt adverteren betaal je advertentiekosten, je hebt tools nodig… noem maar op. Het tikt aardig aan. Marketing is een echte kostenpost in je begroting. En het is niet leuk. En het is moeilijk. En het kost je energie.
Je volgt ondernemers die er heel goed in zijn. Die jou vertellen dat jij er ook goed in kunt worden. Dat je alles weer terugverdient. Maar toch. Je blijft het als een moetje zien en het blijft daardoor geld lekken, zo het putje in.
Marketing als Capital investment
Captial Investment is de investering in iets in je bedrijf om lange termijn groei te realiseren. Dat kan bijvoorbeeld een 2e vestiging zijn, een investering in een nieuw pand op een nieuwe locatie waar je je winkel opent in een nieuwe stad. De groei is dan een gevolg van die investering.
Marketing is niet anders. Het is de investering in de groei van jouw bedrijf. Zonder marketing of reclame, groeit jouw bedrijf veel minder snel of zelfs helemaal niet. Jouw bedrijf kan niet blijven bestaan als je alleen maar vrienden en familie bedient.
De meeste online ondernemers kijken vooral naar de korte termijn. Want, als je geen vaste opdrachtgever hebt en je hebt geen winkel of andere offline tak van je bedrijf, dan ben je aangewezen op de sales die je online maakt. Met een online product zal dat vaak in periodes van lanceren gaan. Dat is een korte termijn strategie. Want hoewel je wel voor een heel jaar je lanceringen vooruit plant, ben je niet met een 5-jaren plan bezig. Je focus ligt op de lanceringen en daar zoveel mogelijk uit halen, maar niet op wat er daarna gebeurt. De 95% van de mensen die in jouw lancering niet kopen, laat je varen en mail je via je mailinglijst op een later moment dat je weer gaat lanceren.
Maar als je gaat denken als een echte ondernemer, die er over 20 jaar nog wil zijn, dan ga je nadenken over een andere strategie. Een lange termijn strategie gericht op (gestage) groei. Met het doel dat je geen pieken en dalen meer hebt in je omzet. Als je je focus verlegt naar marketing als investering in de toekomst dan is het geen kostenpost meer, maar een investeer je in assets.
Assets in je bedrijf zijn bijvoorbeeld:
😊 Online producten
😊 Email lijst
😊 Vastgoed
😊 Funnel
😊 Youtube kanaal met advertentie inkomsten
Gaat verder onder de afbeelding.
Funnel als onderdeel van je capital investment
85% van je leads op je email lijst kopen niet vandaag. Niet morgen. En niet deze week. Bij mini-offers is dat anders, dan zal wel een groot aantal mensen je aanbod direct kopen, maar als je een dienst of traject aanbiedt dat meer dan 750 euro kost, dan zal er wat tijd overheen gaan voordat een lead klant wordt. Dat heeft niks met jou te maken. Maar alles met hen.
Er is een vreemd effect gaande in marketing land, waar jij je bewust van moet zijn. Dat is het NOW-effect. Er bestaat in feite geen toekomst. Je klant koopt NU omdat hij of zij er NU klaar voor is. Niet morgen, niet gister. Niet over 3 maanden. Toch kopen de meeste klanten pas na minimaal 90 dagen op je lijst te hebben gestaan. Dus, wij als ondernemers, moeten wel plannen voor de toekomst, maar er op rekenen dat de klant koopt wanneer voor hem of haar ‘NU’ is aangebroken. Dat betekent dat we er altijd moeten zijn op het moment dat ze ons nodig hebben. En daarom vind ik een funnel voor vooral introverte en andere cozy ondernemers zo belangrijk.
We zijn namelijk niet altijd NU beschikbaar. We laten die online zichtbaarheids-bal nog wel eens vallen. En dan zijn we dus onvindbaar op het moment dat die lead er wel klaar voor is. En dat is zonde. De funnel, die geautomatiseerd is en langer loopt dan 1 week, kan dit allemaal opvangen. We gaan er met deze strategie namelijk al vanuit dat het koopproces veel langer duurt dan 1 week en dat de NU van je lead niet de NU van jou is. En om dat dus wel samen te brengen, bouw je een funnel. De 85% van je leads die dus niet nu koopt, bereik je wel op het moment dat ze wel toe zijn aan jouw oplossing.Â
Vraag het gratis ebook De Introverte Manier van Ondernemen aan.
In dit ebook vertel ik je meer over het ondernemerschap als introvert en laat ik je zien hoe automatiseren je business kan veranderen.
Over De Cozy Ondernemer
Dit blog helpt jou om anders naar ondernemen te kijken en om jezelf toestemming te geven anders te zijn.
Recente posts
Alle omzetdoelen zijn goed
Houdt jouw omzetdoel je tegen om te groeien? Kijk je op tegen de ondernemers met hogere omzetten dan jij? Wat is eigenlijk een goed omzetdoel?
Is lanceren de enige strategie?
Lanceren is niet voor iedere introverte ondernemer een fijne marketing strategie. Welke strategie past er dan wel bij je en is het net zo lucratief?
De angst voor succes
Wordt de groei van jouw bedrijf gestopt door jouw angst voor grote aantallen klanten? Want hoe manage je dat, in je bedrijf en energetisch? Hoe zorg je er voor dat de angst voor overwhelm niet ook je omzet beïnvloed?